Algemene voorwaarden
Artikel 1: Algemeen
Artikel 2: Prijzen
Tenzij anders vermeldt, zijn onze prijzen:
- Gebaseerd op levering af het bedrijf, magazijn of andere opslagplaats van HDM;
- Exclusief BTW, invoerrechten, andere belastingen, heffingen en rechten;
- Exclusief de kosten van verpakkingen, in- en uitlading, vervoer en verzekering;
- Vermeld in Euro (r).
Artikel 3: Bevestigingen
De bestellingen, geplaatst via onze vertegenwoordigers, worden slechts bindend voor de verkoper na schriftelijke bevestiging door de opdrachtgever/klant. In het geval van terugname van door de klant foutief bestelde goederen wordt 20% van de waarde in rekening gebracht.Artikel 4: Informatie- en medewerkingsplicht
De klant zorgt er voor dat alle gegevens welke HDM N.V. redelijkerwijze nodig heeft voor het naar haar oordeel adequaat uitvoeren van de gegeven opdracht in de gewenste vorm in het bezit komen van HDM N.V. De aanlevering van voornoemde stukken geschiedt op een door HDM N.V. nader bepaalde wijze. Tevens verschaft de klant alle overige noodzakelijke medewerking aan de uitvoering van de opdracht.Artikel 5: Vertrouwelijke informatie
Partijen zijn, behoudens wettelijke verplichtingen tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, verplicht tot geheimhouding van de van de andere partij ontvangen informatie en de door verwerking daarvan verkregen resultaten van vertrouwelijke aard. Partijen zullen hiertoe alle redelijkerwijs te nemen voorzorgsmaatregelen treffen. HDM N.V. doet er alles aan om te handelen volgens de actuele privacywetgeving. Meer info kan u terugvinden in de privacy policy.Artikel 6: Zekerheidsstelling
HDM N.V. is steeds gerechtigd, alvorens met de werkzaamheden te beginnen of daarmee door te gaan en alvorens te leveren of met leveren door te gaan voldoende zekerheid voor het nakomen van betalingsverplichtingen van de wederpartij te verlangen.Artikel 7: Wijzigingen in de overeenkomst
Indien, nadat de opdracht is verstrekt, in de uitvoering daarvan alsnog wijzigingen worden verlangd, dienen deze tijdig en schriftelijk ter kennis van HDM N.V. te worden gebracht. Worden bedoelde wijzigingen mondeling of per telefoon doorgegeven, dan is het risico voor elke misverstand in de instructies voor rekening van de klant.Artikel 8: Wijzigingen in de te leveren zaken
HDM N.V. is bevoegd zaken te leveren die in geringe mate afwijken van de in de (koop)overeenkomst omschreven zaken, doch op technisch en/of functioneel gebied gelijk daarmee zijn. Indien HDM N.V. van deze mogelijkheid gebruik maakt en een zaak levert die wezenlijk van de overeengekomen zaak afwijkt, is de klant bevoegd de overeenkomst te ontbinden. De klant heeft deze bevoegdheid gedurende 8 dagen nadat hij de afwijking heeft ontdekt of redelijkerwijs had kunnen ontdekken.Artikel 9: Levering
Tenzij anders overeengekomen is het gekochte, c.q. geleverde voor risico van de klant vanaf de sluiting van de (koop)overeenkomst. Tenzij anders overeengekomen, geschiedt levering aan huis/bedrijf van de klant.
Artikel 10: Levertijd
Een overeengekomen/opgegeven levertijd is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet-tijdige aflevering dient de klant HDM N.V. derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Ontbinding wegens te late levering kan gedaan worden mits een vooropzeg van 8 dagen met ten vroegste uitwerking 30 dagen na de voorziene leveringsdatum en dit zonder dat hiervoor een schadevergoeding kan geëist worden. Deze mogelijkheid bestaat echter slechts wanneer alle vervallen vorderingen uit vorige leveringen betaald zijn.Artikel 11: Deelleveringen
Het is HDM N.V. toegestaan (verkochte) zaken in gedeelten te leveren. Dit geldt niet indien een deellevering geen zelfstandige waarde heeft. Indien de zaken in gedeelten worden geleverd, is HDM N.V. bevoegd elk gedeelte afzonderlijk te factureren.Artikel 12: Gebreken; klachttermijnen
De klant dient de (gekochte) zaken bij aflevering - of zo spoedig daarna als mogelijk - te (laten) onderzoeken, dan wel deze controle uit te voeren na mededeling van HDM N.V. dat de zaken ter beschikking van de klant staan. Hierbij dient de klant na te gaan of het geleverde aan de overeenkomst beantwoordt, te weten:
- of de juiste zaken zijn geleverd;
- of de afgeleverde zaken wat betreft kwantiteit (bv. aantal/hoeveelheid) overeenstemmen met het overeen-gekomene;
- of de afgeleverde zaken voldoen aan de overeengekomen kwaliteitseisen;
- of, indien deze ontbreken, aan de eisen die gesteld mogen worden voor een normaal gebruik en/of handelsdoeleinden.
Worden zichtbare gebreken of tekorten geconstateerd, dan dient de klant deze binnen 48 uren op straffe van verval na aflevering schriftelijk aan HDM N.V. te melden. Na deze periode van 48 uren worden de overeengekomen hoeveelheden/zaken geacht juist te zijn geleverd.
Niet-zichtbare gebreken dient de klant binnen 48 uren na ontdekking, doch binnen 1 week na aflevering schriftelijk te melden aan HDM N.V. Na deze periode worden de overeengekomen zaken geacht juist te zijn geleverd. Ten aanzien van zaken/goederen die reeds geheel of gedeeltelijk zijn verwerkt kan niet meer worden gereclameerd.
Ook indien de klant tijdig reclameert, blijft haar verplichting tot betaling en afname van gedane bestellingen bestaan. Zaken kunnen slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming aan HDM N.V. worden geretourneerd.
Artikel 13: Technische eisen enzovoort..
N.V. Alle technische eisen die door de klant aan de te leveren zaken worden gesteld en welke afwijken van de normale eisen, dienen bij het sluiten van de (koop)overeenkomst door de klant nadrukkelijk te worden gemeld.
Artikel 14: Monsters, modellen en voorbeelden
Als HDM N.V. een model, monster of voorbeeld toont of verstrekt, geschiedt dit altijd slechts bij wijze van aanduiding: de hoedanigheden van de te leveren zaken kunnen van het monster, model of voorbeeld afwijken.
Artikel 15: Auteursrecht, industrieel eigendomsrecht en reproductierecht
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen blijven de door of vanwege HDM N.V. verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen, begrotingen, programma’s en calculaties e.d. haar eigendom en dienen op het eerste verzoek van HDM N.V. aan haar terug te worden gezonden.
Alle met betrekking tot ontwerpen, afbeeldingen, omschrijvingen, tekeningen, modellen, begrotingen, programma’s e.d. gevestigde rechten (auteursrechten, modelrechten e.d.) worden voorbehouden en dienen te worden geëerbiedigd.
Bij overtreding van dit artikel zal de klant een contractuele, direct opeisbare, schadebeding verschuldigd zijn van 1.250 Euro per overtreding aan HDM N.V. onverminderd de mogelijkheid om de werkelijke schade te verhalen.
Artikel 16: Beëindiging van de overeenkomst
De vorderingen van HDM N.V. op de klant zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
- indien na het sluiten van de overeenkomst aan HDM N.V. omstandigheden ter kennis komen die HDM N.V. goede grond geven te vrezen dat de klant niet aan haar verplichtingen zal voldoen;
- indien HDM N.V. de klant bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is.
In de genoemde gevallen is HDM N.V. bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding zonder aanmaning en zonder gerechtelijke tussenkomst van de overeenkomst over te gaan, een en ander onverminderd het recht van HDM N.V. schadevergoeding te vorderen.
Indien zich omstandigheden voordoen met betrekking tot personen en/of materiaal waarvan HDM N.V. zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient of zich pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk dan wel dermate bezwaarlijk en/of onevenredig kostbaar wordt, dat naleving van de overeenkomst in redelijkheid niet meer kan worden gevergd, is HDM N.V. bevoegd de overeenkomst zonder aanmaning en zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden.
Artikel 17: Recht van retentie
HDM N.V. is gerechtigd om alle zaken die aan haar door de klant zijn verstrekt of alle zaken die zij ten behoeve van de klant heeft vervaardigd onder zich te houden tot voldoening van alle kosten die HDM N.V. besteed heeft ter uitvoering van opdrachten van voornoemde zaken, onverschillig of deze opdrachten betrekking hebben op voormelde of andere zaken van de klant, tenzij de klant voor die kosten genoegzame zekerheid heeft gesteld.
Artikel 18: Eigendomsvoorbehoud
De door HDM N.V. geleverde zaken blijven het eigendom van HDM N.V. totdat de klant alle navolgende verplichtingen uit alle met HDM N.V. gesloten (koop)overeenkomsten is nagekomen:
- de tegenprestatie(s) met betrekking tot geleverde of te leveren zaak/zaken zelf,
- de tegenprestatie(s) met betrekking tot krachtens de (koop)overeenkomst(en) door HDM N.V. verrichte of te verrichten diensten,
- eventuele vorderingen wegens niet-nakoming door de klant van (een) (koop)overeenkomst(en).
Door HDM N.V. afgeleverde zaken, die krachtens lid 1 onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht. Overigens is de klant niet bevoegd de zaken te verpanden, in eigendom over te dragen of hier enig ander recht op te vestigen.
Indien de klant zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen is HDM N.V. gerechtigd afgeleverde zaken waarop het in lid 1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij de klant of derden die de zaak voor de klant houden weg te halen of weg te doen halen. De klant is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 10% van het door haar verschuldigde per dag.
Indien derden enig recht op de onder het eigendomsvoorbehoud geleverde zaken willen vestigen of doen gelden, is de klant verplicht HDM N.V. zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden op de hoogte te stellen. De klant verplicht zich op het eerste verzoek van HDM N.V.:
- de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings- en waterschade en tegen diefstal en de polis van deze verzekering ter inzage te geven;
- de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te merken als het eigendom van HDM N.V.;
- op andere manieren medewerking te verlenen aan alle redelijke maatregelen die HDM N.V. ter bescherming van haar eigendomsrecht met betrekking tot de zaken wil treffen en welke de klant niet onredelijk hinderen in de normale uitoefening van haar bedrijf.
Artikel 19: Betaling - Kredietverzekeraar
Betaling dient te geschieden door overschrijving binnen 30 dagen na levering van de goederen op de overeenkomst of factuur genoemde bankrekeningnummers ten name van HDM N.V. te 3990 Peer. Andere betalingsmodaliteiten zijn slechts mogelijk na schriftelijke bevestiging door HDM N.V.
Behoudens aanduidingen door de klant met betrekking tot de aanzuivering zal iedere betaling door ons kunnen aangezuiverd worden op de oudste factuur en/of verwijlintresten.
Betalingen gedaan door de klant worden allereerst in mindering gebracht van uitstaande verwijlintresten en/of schadevergoedingen alvorens het openstaand facturensaldo hiermede aan te zuiveren.
Door het niet-betalen van een van onze facturen op de vervaldag worden al onze schuldvorderingen onmiddellijk opeisbaar en hebben wij het volste recht om hetzij de uitvoering van alle lopende overeenkomsten op te schorten, hetzij van rechtswege deze als ontbonden te beschouwen.
In geval van liquidatie, faillissement of surséance van betaling van de klant zullen de verplichtingen van de klant onmiddellijk opeisbaar zijn. Alle vorderingen van HDM N.V. op haar klanten zijn verzekerd bij een kredietverzekering.
Artikel 20: Incassokosten
Indien de facturen niet tijdig betaald worden zal, ten titel van onverminderbare en forfaitaire schadevergoeding, een vergoeding verschuldigd zijn van 10% van het bedrag van de factuur. De intrestvoet is de interestvoet van de wet betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransactie; op interest en schadevergoedingen zullen van rechtswege worden toegepast zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling.
Indien HDM N.V. aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 21: Bevoegdheid – Toepasselijk Recht
Al onze overeenkomsten vallen onder toepassing van het Belgisch recht. De beslechting van alle geschillen of betwistingen, ontstaan door opstelling of toepassing van een overeenkomst valt onder de bevoegdheid van de Ondernemingsrechtbank van Hasselt.
Artikel 22: Wijziging van de voorwaarden
HDM N.V. is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding. HDM N.V. zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de klant toezenden. Indien geen tijdstip van inwerkingtreding is medegedeeld treden wijzigingen jegens de klant in werking acht dagen nadat hem de wijziging is medegedeeld. Zonder tegenbericht binnen acht dagen door de klant , zullen deze wijzigingen geacht door de klant aanvaard te zijn.
Artikel 23: Overmacht (niet toerekenbare tekortkoming)
Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen, en die niet aan HDM N.V. zijn toe te rekenen. Hieronder zullen (indien en voor zover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken) mede zijn begrepen: stakingen in andere bedrijven dan die van HDM N.V.; wilde stakingen of politieke stakingen in het bedrijf van HDM N.V.; een algemeen gebrek aan benodigde grondstoffen en andere voor het tot stand brengen van de overeengekomen prestatie, benodigde zaken of diensten; niet- voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan HDM N.V. afhankelijk is en algemene vervoersproblemen.
HDM N.V. heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat HDM N.V. haar verbintenis had moeten nakomen.
Tijdens overmacht worden de leverings- en andere verplichtingen van HDM N.V. opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door HDM N.V. niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
Indien HDM N.V. bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds geleverde c.q. leverbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
Artikel 24 Imprevisie
In geval van verandering van omstandigheden die ontoerekenbaar, onvoorzienbar is en die de uitvoeringskosten voor de Getroffen Partij aanzienlijk verhoogd, verbindt elke Partij zich ertoe om naar goede trouw inspanningen te leveren teneinde een onderhandeld akkoord over wederzijds aanvaardbare voorwaarden te bereiken.
Artikel 25 Teruggave
Uit respect voor het milieu is de klant gerechtigd het SPC (Stone Polymer Composite) na een periode van een jaar na de levering aan HDM terug te geven ; de prijs zal de marktprijs van SPC op het moment van de inlevering zijn, vermeerderd met de BTW.
Artikel 26: Aansprakelijkheid
HDM N.V. is jegens de klant uitsluitend op de volgende wijze aansprakelijk:
- Voor schade als gevolg van gebreken in geleverde zaken geldt uitsluitend de aansprakelijkheid als geregeld in het garantiecertificaat.
- HDM N.V. is uitsluitend aansprakelijk als schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van HDM N.V. of haar leidinggevende ondergeschikten.
- In ieder geval is de aansprakelijkheid van HDM N.V. uitsluitend beperkt tot de factuurwaarde. In het geval van materiaal- of productiefouten zal HDM N.V. aldus de vervangende producten conform de garantiebepalingen leveren. Een bijkomende vergoeding voor legkosten is beperkt tot de factuurwaarde, met uitsluiting van vergoeding voor elke mogelijke andere schade en/of gemaakte of te maken kosten, zoals bijvoorbeeld transport-, verblijf- en/of verhuiskosten.
- Er geldt geen andere garantie dan uitdrukkelijk of impliciet beschreven in de huidige garantiebepalingen en HDM N.V. is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade en kosten veroorzaakt door een eventueel product dat gebreken vertoont en is in geen geval aansprakelijk voor de kosten van verwijdering en (her)plaatsing van de producten en/of transport- en/of transactiekosten.
Artikel 27 Privacy
Elke Partij erkent dat zij, in het kader van hun relatie, op verzoek van een Partij persoonsgegevens zal moeten verwerken die zij van de andere Partij en/of van derden heeft ontvangen (zoals, maar niet beperkt tot, persoonsgegevens van werknemers). Elke Partij:
- zal deze persoonsgegevens verwerken als een onafhankelijke gegevensbeheerder en;
- verbindt zich ten aanzien van de door de andere Partij doorgegeven persoonsgegevens ertoe de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU ("GDPR") na te leven en met name ervoor te zorgen dat haar verwerking van de persoonsgegevens wettig, eerlijk en transparant is en de betrokkenen een privacyverklaring ter beschikking te stellen die voldoet aan de vereisten van de GDPR.
Indien de cliënt in een dergelijke context persoonsgegevens aan HDM N.V. verstrekt, verbindt de cliënt zich ertoe de Privacyverklaring van HDM N.V. aan de betrokkenen mee te delen. Indien HDM N.V. aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.